Persbericht - Bedrijven
19 April 2021
Beyond CMYK - Lab9 Pro wordt exclusieve partner van digitale zeskleurenprinter Xerox Iridesse in de grafische markt
Lab9 Pro, systeemintegrator gespecialiseerd in Apple voor education en B2B, heeft een exclusief partnerschap gesloten met Xerox voor de digitale zeskleurenprinter Xerox Iridesse in de grafische markt. Lab9 Pro wil de kmo-drukkerijen helpen om digitale zeskleurendruk toegankelijk en betaalbaar te maken voor hun klanten. Lab9 Pro biedt grafisch vormgevers ook een unieke workshop aan over de specifieke opmaakvereisten in zes kleuren, en brengt drukkers en grafisch vormgevers met elkaar in contact. Lab9 Pro hoopt zo de grafische community dichter bij elkaar te brengen om de grafische sector een nieuwe boost te geven.
Lab9 Pro zal - naast Xerox zelf - als enige de Xerox Iridesse aanbieden in de grafische markt. In het grafisch landschap is de behoefte naar betaalbaar digitaal meerkleurendrukwerk, met onder andere goud, zilver wit en fluo, steeds groter. Met de Xerox Iridesse en de Beyond CMYK-campagne wil Lab9 Pro hierop op inspelen. De systeemintegrator biedt grafisch vormgevers bovendien een tweedaagse workshop aan om zich te vormen voor de creatie van digitaal zeskleurendrukwerk.
Exclusief partnerschap
Lab9 Pro wordt exclusieve partner van Xerox Iridesse. Deze printer is een digitale productieprinter die naast de klassieke CMYK-kleuren, ook goud, zilver, fluoroze, wit en ‘clear gloss’ kan afdrukken. De systeemintegrator richt zich voornamelijk op kleine en middelgrote drukkerijen die commercieel en gelegenheidsdrukwerk aanbieden, maar ook op implants en producenten van verpakkingen en labels. Naast de extra kleuren, kunnen drukkers ook substraten met verschillende diktes gebruiken om op te printen.
Geert Coolman, CEO van Lab9, verklaart: ‘We hebben al een samenwerking met Xerox die dateert van 2004. Het Iridesse-project is een unieke kans om de grafische markt in België groeiperspectieven te bieden en dit in een wereld waar digitaal steeds meer de norm is. Wij geloven erin dat de drukker zich met deze oplossing kan differentiëren binnen zijn markt en kan concurreren met grotere internetdrukkerijen. Deze printer maakt het eveneens mogelijk om gepersonaliseerd drukwerk en kleine oplages te produceren, en dit op een toegankelijke en betaalbare manier voor kmo-drukkerijen.’
Lab9 Pro verkoopt de Xerox-printer in eerste instantie als totaalpakket, samen met een web-to-printoplossing en automatisatiesoftware. Daarmee kunnen klanten van de drukker online drukwerk voor digitale zeskleurendruk bestellen voor de nieuwe printer. Lab9 wil hiermee nog meer drukkers aan een webshop helpen.
Zichzelf heruitvinden en digitalisering omarmen
Coolman merkt op dat de grafische en printindustrie al lange tijd zwaar onder druk staan. Er zijn slechts weinig drukkers die het internet in hun voordeel gebruiken. ‘Dankzij dit partnerschap met Xerox hopen we drukkers te laten inzien dat de online wereld een toegevoegde waarde te bieden heeft voor hun business. Digitale zeskleurendruk geeft hen de kans om nieuwe klanten aan te trekken, hun klanten een meerwaarde te bieden en dit aan een meerprijs. Door zowel drukkers als grafisch vormgevers bij dit project te betrekken, willen we de community van grafische spelers versterken en meer werk genereren voor de sector. Het is dus met andere woorden, een win-winsituatie’, aldus nog Coolman.
Frisse wind in de grafische en printindustrie
Het feit dat Lab9 Pro zowel drukkers als grafisch vormgevers bereikt, heeft Xerox overtuigd. Frank Blomme, BeLux Production Head bij Xerox, legt uit: ‘We hebben voor Lab9 Pro gekozen als onze partner in dit verhaal omdat het de enige speler was die aanbood om een dergelijke workshop te geven aan grafisch vormgevers. De creatieve mogelijkheden van de Xerox Iridesse zijn oneindig, maar het is echt aan de grafisch vormgevers om die mogelijkheden optimaal te benutten. Lab9 Pro heeft veel voeling met de grafische markt en over de jaren heen hebben ze een goede band opgebouwd met die doelgroep. Tot slot is Lab9 Pro één van ‘s lands belangrijkste spelers op het vlak van de digitale transformatie van de grafische sector. De keuze voor hen lag dus voor de hand.’
Coolman concludeert: ‘We houden onze ogen altijd open voor nieuwe trends binnen de grafische markt. Ook als we opportuniteiten zien op vlak van digitale transformatie en innovatie, gaan we hier heel graag mee aan de slag. Het partnerschap met Xerox, de technologie van de digitale zeskleurendruk en de ontwikkelingen op vlak van web-to-print en automatisatie zijn veelbelovend voor de printindustrie. We hopen grafische bedrijven op die manier uit te dagen om een future-proof digitaal businessmodel uit te werken.’
© Lien De Vos - Lab9 Pro
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik. wettelijke_bepaling.